lite om

det här är som svar på en kommentar som kommit. jag insåg att det skulle bli lite långt att skriva som kommentar.

Jag har precis fyllt 22, och jag har åkt hit som utbyesstudent (exchange student) via Lunds Universitet. Mitt program hemma i lund är Molekylärbiologi, och jag läser det här också. De kurser jag läser den här quartern är Farmakologi, Farmakologi-labb och Neurobiologi. De verkar bra, men skolsystemet här är annorlunda mot hur det är på universitet i sverige (i alla fall i lund). Här är det mer som på gymnasiet, man läser flera kurser samtidigt och har små prov (midterms) under tiden, samt läxor som man lämnar in. I lund har jag bara läst en kurs åt gången. Jag tänker inte säga att något av det är bättre än det andra, utan det beror ju mer på hur man fungerar som person, hur man pluggar bäst och sånt. Det finns ju både för- och nackdelar med båda sätten, men just nu är jag mer van vid lunda-pluggandet så jag tycker det fungerar bättre för mig. Sen kanske jag ändrar mig om en quarter eller två! :)

Eftersom jag åkt hit som utbytesstudent behöver jag inte betala någon terminsavgift, så jag vet inte vad det kostar tyvärr, men jag kan tänka mig att det tyvärr är ganska dyrt :/ Jag vet att det är ganska många svenskar som åker till den andra skolan här, Santa Barbara City College, för där är det billigare avgifter. Vi är 12 stycken svenskar som åkt hit som utbytesstudenter från Lund, och jag tror faktiskt inte det är så många fler svenska studenter här faktiskt! Vi träffade inga på de introdagar som universitetet ordnade för utländska studenter i alla fall.. Men som sagt, det är ganska många som åker till City College istället. City college ligger mer centralt inne i Santa Barbara, medan UCSB faktiskt ligger närmare en stad som heter Goleta som ligger lite utanför Santa Barbara. Men vi studenter får ta bussen gratis in till Santa Barbara!

Haha, det där med anteckningsblock är nog sant faktiskt. Jag tror det är dyrare här, i alla fall om man vill ha någorlunda kvalitet på papprena som är i. Så det skulle jag faktiskt ha velat ha med mig hemifrån haha.. jag gillar dessutom att skriva på olinjerade papper, men det har jag inte hittat här.

Det finns både sororities och fraternities här på skolan, men jag är inte så insatt i hur hela den grejen fungerar egentligen. En av de svenska tjejerna bor med en massa sorority-tjejer dock och de är jättetrevliga och verkar ha massa fest hela tiden! Partylivet här är bra. (nästan) Alla UCSB-studenter bor i ett område bredvid campus som heter Isla Vista. Det är en gata här som är "partygatan", där är det alltid fest på helger (och andra dagar). Och typ alla klyschor/fördomar man har om amerikanska fester stämmer haha... Alla amerikaner är jättetrevliga och öppna så det är lätt att prata med folk. Jag skulle inte säga att de amerikanska killarna är snyggare än de i sverige dock.. i alla fall inte när det kommer till klädstil. Många amerikaner (killar i synnerhet) har rätt fula kläder haha. Jag är väldigt nöjd med min upplevelse hittills! Jag hoppas att du som kommenterade är nöjd med mitt väldigt hastigt nedskrivna svar på frågorna haha.. jag har en midterm imorgon som jag borde plugga till så jag skrev ihop det här rätt snabbt. Om du har några fler frågor är det bara att kommentera, och fortsätta att läsa bloggen, här kommer jag berätta mer om mina upplevelser!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Ååååh tack så jättemycket för svaret! Verkar sjukt roligt, kan knappt vänta tills jag går ut gymnasiet haha! Du råkar inte veta vart man kan kolla vad det kostar? Måste veta hur mycket jag redan måste börja spara haha ;) Kram!

2011-10-15 @ 12:04:39
Postat av: elsa

haha, det vet jag tyvärr inte :/ jag tror att det går att låna pengar av csn för att betala terminsavgifter, men det är ju såklart bättre att spara ihop själv så man slipper ha så mycket lån hos csn. om du har tänkt dig flera år i usa blir det en del lån tyvärr..

2011-10-15 @ 19:44:00
Postat av: Narmin

sv; Tack så mycket! Tyvärr gör in designs till andra eftersom jag inte har tid för det, förlåt! :)

Postat av: Narmin

^ oj skrev till fel person.

2011-10-17 @ 20:28:31
URL: http://houseof.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback